Laos, Thailand, Maleisie, Singapore, Sydney - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Bart Tatje - WaarBenJij.nu Laos, Thailand, Maleisie, Singapore, Sydney - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Bart Tatje - WaarBenJij.nu

Laos, Thailand, Maleisie, Singapore, Sydney

Blijf op de hoogte en volg Bart

16 Januari 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

Beste lezers,

Het is inderdaad al weer een tijdje geleden dat wij onze ervaringen hebben gedeeld met de rest van de wereld. Hier in Nieuw Zeeland hebben wij dan toch weer een gaatje kunnen vinden in ons drukke programma.

De laatste keer dat wij onze avonturen deelden, waren we ergens beland in Laos. We pakken ons boeiende verhaal weer op in Vang Vieng, de volgende bestemming in Laos.

Na weer een flinke busrit door de bergen kwamen we aan het kleine Vang Vieng. Erg toeristisch en vooral bekend om het tuben. Tuben is het in een autoband zitten en je van de rivier af laten drijven. Tussendoor word je opgepikt door een aantal barretjes waar de nodige drankjes worden gedronken. Voordat we dit deden gingen we eerst naar het zogenaamde Blue Lagoon, een klein meertje waar vooral heel hard gerelaxt werd.
Toen het een dag later tijd was om te tuben, kwamen we er achter dat het tuben zelf niet echt het geval is deze dag. De meeste uurtjes werden in de barretjes gespendeerd en tussendoor konden we al snel een paar minuten in de autoband zitten.

Het reizen in Laos deden we vooral met een Nederlandse delegatie en we gingen door naar de laatste bestemming in dit mooie land: Luang Prabang.
In Luang Prabang zijn we met de welbekende Tuk Tuk naar een waterval geweest en hebben we daar gezwommen. Wat ook bijzonder was dat het uitgaan in Luang Prabang eindigd rond 12 uur, iets met een avondklok. Het mooie is dat de enige mogelijkheid om nog wat biertjes te halen, gepaard gaat met een potje bowlen, net buiten de stad. Dit resulteert in een grote bowlingtent met gigantisch veel dronken mensen. Best grappig.

Naast de biertjes konden we in Luang Prabang vooral heel goed relaxen. Was er een gigantische avondmarkt en werd de nodige Laos massage weer genomen ter voorbereiding op de reis naar Thailand.

De nachtbus naar Thailand was weer zeer interessant. Laten we zeggen dat we blij waren dat we de dag er na veilig aankwamen in Chiang Rai. De grensovergang per moterbootje voor 6 man, is een goed voorbeeld. Uiternaard was er in Chiang Rai weer een gigantische avondmarkt bezocht waar de plaatselijke delicatesse, een krekel, op het menu stond. Dit ging er overigens bij Tatje gemakkelijker in dan bij Bart.

Chiang Mai was de volgende bestemming, een van de grootste steden in Thailand. In Chiang Mai hebben we de nodige tempels bezocht en hier was de grootste avondmarkt van Thailand. Het belangrijkste wat wij hier hebben gedaan was een jungletour van 2 dagen. In een groep van 8 gingen we per truc naar een olifantenkamp waar we begonnen met een mooie tochtje op de rug en het hoofd van een olifant. Super mooi om mee te maken. De overnachting in de jungle was boven op een berg en daar mochten wij naar toe hiken. Tussendoor stopten we bij een waterval en een paar uur laten kwamen we in ons back to basic kamp op de berg. Die avond stond in het teken van een kampvuur, zingen en veel lachen met drie geweldige Fransen, een Deen en wat zure Russen.

Iets te laat werden we wakker en werd de tocht naar beneden in gezet. De alcohol werd er even goed uitgezweet tijdens de mooie tocht. Uiteindelijk kwamen we aan bij een rivier, waar we een tijdje in een raft en op een bamboeraft hebben gezeten. Uitgeput kwamen we terug in Chiang Mai en stond de nachtbus naar Bangkok al op ons te wachten.

In de tijd dat wij in Thailand waren, hadden we te maken met de welbekende demonstraties in Bangkok, maar was ook de koning jarig. In de drie dagen dat wij hier waren, werd er niet gedemonstreerd en dat kwam natuurlijk weer verrekte goed uit.

De eerste dag was een soort van bevrijdingsdagstijl bier drinken op een groot veld. Ook heeft de koning gezorgd voor gratis eten en drinken. Wat ons een uitstekend initiatief lijkt voor onze Koning Willem.
Bangkok staat ook bekend om de ladyboys en de pingpongshows. Wij besloten voor de pingpongshow te gaan en samen met onze nieuwe vrienden uit Oostenrijk, lees een Australische vent van 50 die de pingpongshow kado kreeg van zijn vrouw. Ook iemand uit Bangladesh ging mee en onze grote vriendin Daniele, waar we Laos mee hebben verkend.

De pingpong show was, laten we maar weer zeggen, interessant. Een uur lang werd er van alles in een bepaald lichaamsdeel gestopt en kwam hier ook van alles weer uit. Hier willen wij het graag bij laten.

Bangkok verkennen ging wat minder goed, het was veel te warm. Na toch wat dingen bezocht te hebben, dronken we in de avond een drankje in de skybar in het van The Hangover bekende gebouw Sirocco. Het biertje kostte ons maar 9 euro.

We besloten een keer te gaan voor wat meer luxe en we vlogen een gedeelte naar het zuiden. De volgende bestemming was Koh Pangang. Dit eiland is bekend om de Full Moon party's. Deze konden echter niet meemaken maar de Half Moon party was wel een aantal dagen later, dachten we.

Op de boot besloten we voor een rustiger gedeelte te gaan van het eiland. Dit was een goede keus. Ons resort was geweldig en er waren weinig andere mensen. Dit betekende voor ons een eigen infinity pool en een prive strand. De tweede dag raakten we aan de praat met een man uit Engeland en toen kwamen we er achter dat de Half Moon party deze avond was. We besloten met z'n 3en naar het feest te gaan en de scooter van de Engelsman was het vervoersmiddel. Het feest was geweldig en we waren nog mooi op tijd. We hadden zelfs nog tijd om de nodige potjes verf te kopen om ons lichaam en kleren wat op te fleuren. Dit ging uiteraard erg goed en in de vroege uurtjes gingen wij weer naar ons prive resort. De laatste dag op dit eiland hebben we gebruikt om een fotoshoot te houden op het strand met de Engelsman. Dit was vrij grappig en leverde een aantal mooi foto's op. Die zien jullie vast nog wel eens verschijnen.

Helaas liep ons visum van Thailand af in enkele dagen en hadden we nog maar tijd voor een laatste stop. Dit werd Koh Tao, een duikeiland. Dit leverde nog een van de meest schandalige overnachting op. De nachtboot was verschrikkelijk. Met 60 man lagen we in een veel te kleine boot. Er was geen plaatst voor de tassen en je had ongeveer 1.50 meter bij 50 centimeter ruimte. Ook hadden we weer het geluk dat de ventilator die ons moest verkoelen het niet deed. Na een behoorlijke tijd kwamen we aan op Koh Tao.

Hier is eigenlijk niet veel meer te doen dan duiken, dus dit hebben we dan ook maar gedaan. We boekten een dagje duiken op de tweede dag. Met een boot gingen we naar een mooie plek en hier kregen we alle instructies om te duiken. Het regende echter de dagen hiervoor waardoor het zicht niet zo goed was. Toch was het een mooie ervaring en hebben we veel mooie dingen gezien onder water.

Na Thailand was het tijd voor Maleisie, het land waar wij onze vriendinnetjes weer mochten zien. Maar eerst hadden wij nog tijd voor twee eilanden. Eerst gingen we naar Penang. Op Penang hebben we vooral op het strand gelegen, de stad bezocht en gingen we naar het hoogste punt van het eiland met een tram. Het naar beneden hiken door het donker was minder verstandig. Gelukkig werden we halverwege opgepikt door de tram naar beneden.

Het volgende eiland was Pankor. Pankor was erg klein en is volgepropt met resorts. Het strand hier is super mooi en leverde weer een aantal mooie plaatjes op. Hier konden weer lekker tot rust komen en konden we even lekker verbranden op het strand. De ondergaande zon bekijken op het strand met een biertje ging niet echt vervelen. Toch moesten we weer gaan. Next stop: Kuala Lumpur.

Kuala Lumpur was niet de mooiste grote stad waar we geweest zijn, maar het was de stad waar D'jeanna en Franca naar toe kwamen om ons mooi gebruinde huidje te bewonden.

Hier gingen we beiden onze eingen kant op om een weekje vakantie te vieren. Hier waren we wel aan toe.

Tatje en Franca gingen naar Port Dickson. Hier hebben we een aantal dagen gechillt aan het strand. Kerst op het strand vieren voor de verandering. Na 5 dagen moesten we weer terug naar Kuala Lumpur omdat Franca weer terugvloog. Tatje ging daarna richting Singapore waar weer afgesproken was met Bart en D'jeanna.

Bart en D'jeanna gingen ook naar Port Dickson. Wij zaten echter wat ver van het strand en van de restaurantjes. We besloten de dure taxi te negeren en gingen liften. Zo kwamen we echter binnen een aantal minuten waar we heen wilden en kom je nog eens ergens, bijvoorbeeld het privestrand van het grootste resort in de stad.
Tweede kerstdag gingen we naar Melaca, waar we neerstreken in een super mooie bungalow aan het strand. Ook werd de stad bekeken en kregen we de nodige massages. Hierna haastten wij ons naar Singapore voor de laatste dagen van het jaar.

In Singapore mochten we verblijven in het appartement waar we via Larissa aan kwamen. Dit was geweldig en nu was het tijd voor oud en nieuw. We gingen naar de grootste beachparty van Azie. Het was een geweldig feest. Het leek een beetje op Fusion of Dance, maar dan groter, veel groter :)

Helaas moest D'jeanna weer naar Nederland en verbleven wij nog een aantal dagen in Singapore. Het weer hielp niet echt mee, waardoor we The Hobbit 2 hebben gekeken op een gigantisch IMax scherm en was het weer tijd om onze haartjes er af te halen voor het tweede deel van onze trip: Sydney en Nieuw Zeeland.

In Sydney verbleven we 5 nachten en dit was leuk. De stad hebben we verkend met een aantal walking tours. Uiteraard hebben we het operahuis gezien en hebben we even uitgerust in het gigantische park in het centrum. Uiteraard worden we hier allemaal een beetje moe van waardoor we een dagje strand inplanden. Met een lichtelijk verbrand nekje konden we zo naar het laatste land voor de laatste 11 weken.

Eindelijk waren we dan in Nieuw Zeeland. Hier willen we gaan werken voor een aantal weken en willen we gaan rond rijden met een auto. Die auto moet echter nog wel gekocht worden en daarom verbleven we een aantal dagen in Auckland. Deze dagen stonden in het teken van het openen van een rekening, het kopen van een auto, verzekering, IRD en hebben we nog wat veel te duren biertjes gedronken.

Het is voor ons even wennen om weer 'normale' prijzen te betalen. Azie was schandalig goedkoop en daar raakten we aan gewend. Singapore en Sydney waren schandalig duur en ook in Nieuw Zeeland is het leven niet zo goedkoop.

Het is ons gelukt om een auto te vinden en we mogen ons de trotse eigenaren noemen van een Subaru Legacy uit het mooie bouwjaar '94. Werkelijk waar een genot om naar te kijken.... Foto's komen nog via Facebook.

Om dit te vieren besloten we met onze vrienden uit dormroom 307 te gaan stappen. Samen met een Nederlander, een Amerikaan en een Ier stapten we vol goede moed de Ierse pub binnen. Deze avond stond echter in het teken van karaoke en binnen no time hadden we een aantal microphones in de handen. Wij gingen een poging doen om de kroegcheque van 50 dollar te winnen. Met vertolkingen van de Spice Girls, Backstreet Boys en met als klap op de vuurpijl Elton John - Can You Feel The Love Tonight, was de prijs uiteraard voor ons. We werden nog verzocht om een toegift te doen. Geen probleem, wij schudden nog even Uptown Girl eruit.

Morgen gaan we dan eindelijk Nieuw Zeeland door met onze nieuwe auto. Suggesties voor de naam kan nog altijd... Onze eerste stop is Papamoa. Hier gaan we meeten met Joyce en Rene. Joyce kent Bart uit Berkum en zij reizen samen door Nieuw Zeeland. Hun auto heeft het echter begeven en nu gaan wij samen een tijdje reizen.

Wij gaan nu snel naar bed, want we kunnen niet wachten tot morgen.

Groetjes allemaal thuis. Pas goed op je zelf en geen gekke dingen doen die wij ook niet zouden doen.

Met de hartelijke groeten uit Nieuw Zeeland,

Bartatje

• 16 Januari 2014 - 09:52

Geke:

Wat weer een geweldig verslag.Hoop dat jullie in Nieuw Zeeland ook een geweldige tijd hebben.Groetjes en kuzzies

• 16 Januari 2014 - 11:02

Hanneke&Henk:

Het was het wachten wel waard, wat een prachtig reis verslag.Fijne tijd nog in N.Zeeland,Groetjes

• 16 Januari 2014 - 11:06

Sandra:

Geweldig jongens om weer een verslag te lezen. Heel veel plezier in Nieuw Zeeland, na jullie grondige inspectie van jullie auto verwacht ik voor jullie geen motorische problemen. Groetjes

• 16 Januari 2014 - 11:13

Rino:

Hallo heren,

Wat een prachtig verhaal weer jullie vermaken je prima als ik dit allemaal lees nog heel veel plezier en genieten maar.

• 16 Januari 2014 - 11:43

Stefan:

Goed bezig Berthil! Kijk er naar uit weer een biertje met je te drinken! Stefan

• 16 Januari 2014 - 13:28

Banks:

Kijk aan, eindelijk weer eens een verslag. Ik hoop dat je nog een Australian voor me hebt weten te bemachtigen, die zitten namelijk wat fijner dan dat huispak van Roy Donders. Nou geniet nog even van jullie trip ouwe pik.

• 16 Januari 2014 - 16:48

Kees:

Wederom goed verhaal!! Teveel om allemaal te onthouden, maar zeker leuk om te lezen!
    Helaas nog maar een paar weken en dan zit het er weer op.
    Geniet er nog van en werk jullie niet té erg kapot daar hè!

• 16 Januari 2014 - 22:44

Dini En Margreet:

Oh, wat was dat weer mooi om te lezen. Wat een heerlijke tijd hebben jullie en die auto, geweldig. 't is maar goed dat jullie zo technisch zijn. Het komt dus helemaal goed. Heel veel plezier in Nieuw Zeeland en werk vooral niet te hard, dat kan altijd nog wel. Liefs Dini en Margreet.